Jakie niepokojące sygnały mogą świadczyć o zaburzonym rozwoju dziecka? Co zrobić, jeśli widzimy, że dziecko nie rozwija się prawidłowo? Jak może pomóc Metoda Krakowska?
Przyjście dziecka na świat to jedno z najbardziej wyczekiwanych i najpiękniejszych wydarzeń w życiu każdego człowieka. Obserwowanie każdego dnia postępów dziecka i jego rozwoju to niewymowne źródło radości dla rodziców. Nic dziwnego, że to właśnie rodzice są pierwszymi osobami, które dostrzegają nawet minimalne odstępstwa do normy w zakresie rozwoju ich pociechy. Wielu rodziców jest bardzo wyczulonych na wszelkie niepokojące symptomy, jednak czasem mają obawę przed udaniem się do specjalisty – boja się, że zostaną uznani za przewrażliwionych lub obawiają się otrzymania niepomyślnej diagnozy. Warto jednak wykazać się odwagą i jak najszybciej podjąć działania, ponieważ czas odgrywa kluczowa rolę w powodzeniu terapii.
Jakie sygnały ostrzegawcze?
Jak rozpoznać opóźnienie rozwoju u dziecka? Najprostszym sygnałem jest to, gdy dziecko nie osiąga zakładanych umiejętności w określonym czasie. Chodzi o rozwój psychoruchowy dziecka, a więc rozwój mowy, słuchu, a także motoryki małej i dużej. Warto obserwować dziecko nie tylko pod kątek braku określonych czynności, ale także występowania czynności, które są niepożądane, na przykład: powtarzanie niepotrzebnych czynności takich jak kiwanie głową, angażowanie się tylko w znane zabawy, nadmierne przywiązanie do utartych schematów (spacer zawsze tą samą drogą) itd. Co zrobić jeśli dostrzeżemy niepokojące objawy u swojego dziecka?
Szukanie pomocy czyli wizyta u terapeuty
Jak już wspomnieliśmy najważniejszy w terapii dziecka i jego powrocie do właściwego funkcjonowania jest czas, dlatego nie warto zwlekać. Jeśli mamy obawy, że nasze dziecko nie rozwija się prawidłowo należy jak najszybciej szukać pomocy. Gdzie? Alternatywą do tradycyjnego sposobu działania czyli uzyskania najpierw orzeczenia, a następnie podjęcie działań w kierunku wdrożenia terapii jest szukanie najpierw pomocy u terapeuty. Terapeuci specjalizujący się w Metodzie Krakowskiej w Juniora działają na terenie całego kraju i są dostępni od razu – bez konieczności posiadania orzeczenia.
Jaka jest zaleta przyjęcia takiej strategii działania? Otóż otrzymanie diagnozy i orzeczenia wymaga dłuższego czasu oczekiwania (polecamy udanie się do Krakowa do centrum metody Krakowskiej, gdzie profesor Cieszyńska lub dr Korendo wykonają testy i określą poziom zaburzenia). Udanie się w pierwszej kolejności do terapeuty, który bez orzeczenia jest w stanie ocenić poziom rozwoju dziecka znacznie przyśpiesza czas rozpoczęcia terapii. Na diagnozę można udać się już w trakcie prowadzenia terapii. Ćwiczenie z dzieckiem to podstawa powodzenia terapii, dlatego zajęcia z terapeutą odbywają się dwa razy w tygodniu, natomiast każdego dnia dziecko musi pracować w domu z rodzicami lub opiekunami. Zaangażowanie i determinacja rodziców są równie ważne, jak szybkie rozpoczęcie terapii.
Certyfikowany terapeuta Metody Krakowskiej starannie dobierze rodzaj ćwiczeń dla dziecka i od razu zacznie pracę. Metoda Krakowska obejmuje kilkanaście obszarów działania, między innymi stymulację słuchową, stymulacje lewej półkuli mózgu, określenie lateralizacji czy manualne torowanie głosek.
Jeśli martwią Cię niepokojące sygnały u Twojego dziecka – nie zwlekaj. Im szybciej wdrożona zostanie terapia tym większe szanse na powodzenie. I pamiętaj – Twoje zaangażowanie może mieć bezpośredni wpływ na Twoje dziecko.